Happy new year! - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Alexandra - WaarBenJij.nu Happy new year! - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Alexandra - WaarBenJij.nu

Happy new year!

Door: Alexandra

Blijf op de hoogte en volg Alexandra

01 Januari 2011 | Jordanië, Akaba

Hallo allemaal!

Ten eerste een heel gelukkig nieuwjaar gewenst voor iedereen.
Hierbij dan even een verslagje van onze belevenissen in Jordanie. We waren rond een uur of 12 's nachts aangekomen in Amman. Omdat er geen kroeg te bekennen viel gingen maar bij tijds slapen. De volgende dag waren we dus al vroeg op pad. We zijn de eerste dag meteen naar een romeins fort en naar naar de citadel (een oude ruine) geweest. We hebben echt ons best gedaan om de ingang te vinden, maar omdat we kennelijk een beetje mindet gangbare route hadden genome een beetje door de bergen, stonden we op een of andere manier opeens midden in de citadel. Nou, 2 keer gratis entree dus :)
's avonds hadden we gelukkig wel een kroegje gevonden, waar het erg gezellig was. De volgende dag gingen we via de kings highway (die loopt dwars door Jordanie heen) via een aantal bezienswaardigheden zoals een oud kasteel naar Petra (de roze stad). Iedereen zal de plaatjes wel eens gezien hebben maar in het echt is het dus nog zo onwijs veel mooier. Echt te gek. Het leuke is ook dan er niet allemaal van die paadjes enzo zijn, maar dat je lekker overal rond kan banjeren. Daar hebben we dankbaar gebruik van gemaakt. Samen met Tjalf (een friese jongen die in september op de fiets (!!!) uit nederland is vetrokken hebben we 2 dagen door de ruines en door de bergen gelopen. Echt he-le-maal gesloopt waren we maar het was echt super gaaf. Wat ook wel leuk is om te vertellen, in Petra werken heel veel paarden en ezeltjes. Die kun je huren als je te moe bent om die hele stukken te lopen. Daar zit ook het Brookes hospital. Een organisatie die door middel van projecten en voorlichting arme mensen die afhankelijk zijn van hun werkdieren opleidt en voorlicht geeft over hoe met de dieren omgegaan moet worden. Die mensen hebben vaak geen enkele kennis van dieren en zien ze als een soort machine, wat vaak schrijnende situaties tot gevolg heeft, zoals uitgemergelde, zieke dieren met verwondingen van het zware werk dat ze de hele dag doen en dan moeten ze ook nog de hele dag met te dikke toeristen op hun rug lopen. Brookes hospital leert de lokale bevolking dat als je je paard of ezeltje eten en drinken geeft en hem af en toe even uit laat rusten in de schaduw, dat hij langer leeft, beter werkt en vooral: zich ook nog eens een stuk beter voelt. Ik kende het project al en toen ik las dat ze actief zijn in Petra wilde ik er natuurlijk even heen. We werden heel hartelijk ontvangen en rondgeleid in de dierenkliniek en dat was heel erg leuk en leerzaam. De situatie is natuurlijk niet ideaal, maar de dieren daar krijgen in ieder geval goed te eten en zien er over het algemeen verzorgd uit.
Na 2 leuke dagen in Petra gingen we op weg naar Aqaba om te duiken en oud en nieuw te vieren. Tijdens het duiken hebben we een supergrote schildpad gezien, wel meer dan een meter en ook een heel grote intvis. En vandaag heb ik mijn diepterecord gebroken; 38 meter! Was echt supergaaf.
Gister met z'n drieen oud en nieuw gevierd in het centrum van Aqaba. We gingen naar een Engels pubje waar me nog meer Nederlanders tegen kwamen. Al met al hebben we het super naar onze zin. Volgende week gaan we nog naar de Dode zee en morgen naar Wadi Rum, of een soort woestijnsafari. Later meer! groetjes Marije & Alex

• 01 Januari 2011 - 16:00

Hil:

Het klinkt echt geweldig meiden! x Hil

• 01 Januari 2011 - 17:39

Mam:

Hoi meiden een heel gelukkig nieuwjaar.
    Heerlijk om te lezen dat jullie het zo geweldig hebben.
    Geniet er maar lekker van.
    tot snel groetjes van Mam en Pap

• 01 Januari 2011 - 17:56

Agnes:

Heej Alex,

Je zit al weer met je kont in een lekker warm/ver land ... heerlijk hoor. Geniet er vooral van en ik ga lekker genieten van je verhalen en foto's. Als die komen ...

Groetjesssssssssssssss, Agnes.

• 01 Januari 2011 - 20:07

Laura Peetoo:

Hey Alexandra, happy new year daar in verweggiestan!!! Enjoy!!!!

• 02 Januari 2011 - 07:26

Annie En De Rest:

Heel erg gelukkig nieuwjaar !
    Geniet van je vakantie, maar zo te lezen doen jullie dat volop.
    Kuskus

• 03 Januari 2011 - 07:12

Ton De Wit:

Jij ook een heel gelukkig nieuwjaar. en het klinkt allemaal weer heel leuk!!
    tot gauw.
    Ton

• 03 Januari 2011 - 09:29

Jelle:

Marije en Alex, een gelukkig nieuwjaar, vanuit een -uit de winterslaap komend- Haarlem. Mooi en stoer verhaal, jullie reis is fantastisch. Blijf genieten!

• 03 Januari 2011 - 11:29

Ron:

Nog heel veel plezier samen en ben benieuwd naar het volgende verslag.
    Happy Newyear

• 03 Januari 2011 - 12:02

Vanessa:

Hey, klinkt leuk allemaal!
    Jullie ook een happy new year!!!!!!!!!! En veel plezier nog. Geniet er van!
    xxx Vanes

• 03 Januari 2011 - 12:19

Elvira:

Happy new year!!tot snel!

• 03 Januari 2011 - 16:42

Anouk:

Klinkt helemaal mooi!

Gelukkig nieuwjaar en geniet nog even! Xxx

• 04 Januari 2011 - 10:05

Marloes:

Happy new year meiden! Het klinkt allemaal weer heel leuk! Geniet ervan! x

• 04 Januari 2011 - 10:05

Marloes:

Happy new year meiden.
    Het klinkt weer allemaal heel leuk! Geniet er lekker van! xx

• 04 Januari 2011 - 15:03

Miriam Ammerlaan:

Hoi Alexandra,

Jij ook een heel leuk inspirerend en gezond 2011.
    Nog heel veel plezier de laatste dagen van je vakantie!

tot ziens Miriam

• 04 Januari 2011 - 20:03

Joyce Konijn:

Hoi Alex,

JIj ook de beste wensen voor 2011 en geniet nog even van je vakantie. Wij zijn net terug vanuit Kenia, zondag 3/1 teruggekomen. Hoop je snel weer even te spreken,
    Groetjes Joyce