Mission accomplished! - Reisverslag uit Utila, Honduras van Alexandra - WaarBenJij.nu Mission accomplished! - Reisverslag uit Utila, Honduras van Alexandra - WaarBenJij.nu

Mission accomplished!

Blijf op de hoogte en volg Alexandra

24 September 2014 | Honduras, Utila

Hoi allemaal,

Hier weer even een update vanuit Centraal Amerika. Om maar even te beginnen met het belangrijkste nieuws: de dive master is binnen! Het doel van m'n reis is dus behaald. Ben erg blij dat het gelukt is. Ik zal even een korte impressie geven van van de opleiding inhoudt.

Ten eerste ben je niet meer (alleen) een recreatief duiker, maar moet je mensen dingen kunnen leren. Je wordt als divemaster in training dus o.a. beoordeeld op je training skills. Mensen die hun Open Water cursus doen moeten 25 skills kunnen, en die moet je allemaal kunnen demonsteren. Voorbeelden zijn, masker op en af zetten onder water, regulater recovery, zonder masker kunnen zwemmen, onder water de uitrusting aan en uittrekken, out-of air situaties oefenen, enzovoort. Daarnaast leer je ook hoe je een opfriscursus geeft aan gecertificeerde duikers die een tijdje niet gedoken hebben en hoe je een introductiecursus geeft. Daarnaast moet je ook met behulp van een compas een kaart van een duiksite maken, een Emergency action plan maken, en uiteraard krijg je ook EHBO training. Je leert ook je hoe je duikers moet begeleiden onder water, de belangrijkste bezigheid van een divemaster. Ik moet zeggen dat het een stuk relaxter is om achter iemand aan te zwemmen tijdens het duiken dan dat iedereen achter jou aan zwemt. Je moet goed in de gaten houden dat je weet waar je ze heen brengt en niet verdwaalt, of iedereen genoeg lucht heeft, dat niemand te diep gaat en ondertussen moet je ook nog om je heen kijken of je nog ergens een beetje exotisch visje ofzo ziet, want je wil ze ook wat laten zien natuurlijk. Ja, het leven van een duiker gaat niet altijd over rozen ;) Tot slot is er ook nog een hele berg theorie die je moet kennen, inclusief examens. Het merendeel is goed te doen, maar voor het laatste hoofdstuk heb ik echt moeten studeren. Gaat vooral over anatomie (longen, hart en wat daar allemaal mee gebeurt tijdens het duiken en wat er allemaal mis kan gaan) en allerlei scheikundige dingen, over druk bijvoorbeeld.

Naast dat ik m'n divemaster aan het doen was, heb ik natuurlijk ook veel fundives gemaakt. Ik kwam hier met bijna 100 duiken, en de teller staat nu op 160 duiken. Ik voel me ook best wel een divemaster nu :) Erg veel gave dingen gezien, met als hoogtepunten een Waleshark (aaaah!) en een haai (!) en ook schildpadden en zeepaardjes. Ook een paar diepe duiken van 40 meter gedaan (mag alleen als je een diep duiker specialty hebt), was ook supergaaf. Tussendoor ben ik nog drie dagen naar het naast gelegen eiland Roatan gegaan. Om te duiken natuurlijk :)

En nu..... zit het Utila avontuur er bijna op! Ik heb een super leuke tijd gehad hier en erg veel leuke en fijne mensen ontmoet, waarvan ik een aantal hopelijk later deze reis nog zal zien. Aan de ene kant een beetje raar om weg te gaan. Heb hier toch 2 maanden gezeten, in m'n eigen appartementje, met 'werk', een sociaal leven, dus heb best wel iets opgebouwd. Aan de andere kant is het ook goed zo en voelt het als het juiste moment om te gaan. Ik heb mijn doel, een lang gekoesterde droom, behaald en twee maanden Utila is ook wel genoeg.

Ik blijf hier nog tot donderdag en dan ga ik via Copan Ruinas, naar Antigua in Guatemala. Zondag komt Merijn naar Guatemala en gaan we gezellig drie weken samen reizen. Erg veel zin om samen op reis te gaan en weer nieuwe dingen te zien. Het volgende verslag dus vanuit Guatemala. Tot de volgende keer! Groetjes Alex

• 24 September 2014 - 10:23

Yvon:

Gefeliciteerd!!!! Lijkt me een heel veilig gevoel, zo'n doorgewinterde duik specialist te zijn. Veel plezier de komende weken met Merijn.

• 24 September 2014 - 10:58

Vanessa:

Hi, superleuk!! Gefeliciteerd!! Weer een diploma er bij

• 24 September 2014 - 12:18

Ron:

Heeey Alex,

Gefeliciteerd met jouw behaalde Master. Helemaal super !!!
    Ik ben net terug van Curacao, maar niet gedoken daar. Het water is wel super helder dus misschien iets voor jouw volgende trip :-).
    Veel plezier met het vervolg van de trip.

Groetjes en kus

• 25 September 2014 - 14:07

A Benning:

hoi alex
    Lekker ,dat je nu je master hebt.
    Hoe is het met je ?
    Las vanmorgen in de krant ,dat er in de landen van Z.Amerka hongersnood is .
    en dat de mensen uit Honduras en Guatamala naar USA proberen te komen .
    Het schijnt de laatste tijd erg droog geweest te zijn.
    Volgende kaar wat meer
    (P)appie

• 29 September 2014 - 10:08

Jelle:

I love it when a plan comes together!
    Alex, super trots op je, gefeliciteerd met je Master. Zo'n getrainde dame straks op kantoor, geeft mij een veilig gevoel, ook als we onder hoge druk moeten presteren :-).
    Lijkt mij heel bijzonder om twee maanden op één plek je te settlen,. Je beschrijft het lekker nuchter, terwijl het best een uitdaging is. Het is jou gelukt! OK, nu dus loslaten en de volgende stap. Heel veel plezier! groetjes Jelle

• 29 September 2014 - 16:24

Miriam:

Hoi Alex, leuk om je via deze site te kunnen volgen. gefeliciteerd met je master en veel plezier met Merijn in Guatamala, Miriam

• 02 Oktober 2014 - 10:16

Olivia:

Hey Alex, gefeliciteerd!!! Wat leuk :-D Heel veel plezier en take care! x Olivia

• 05 Oktober 2014 - 19:10

Sonja:

Van harte gefeliciteerd, een master waar je veel plezier van hebt. Wat leuk dat Merijn nu bij je is, veel plezier samen. Liefs Sonja