The End....! - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Alexandra - WaarBenJij.nu The End....! - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Alexandra - WaarBenJij.nu

The End....!

Blijf op de hoogte en volg Alexandra

22 December 2014 | Mexico, Cancún

Dag allemaal,

Hier is ie dan, de laatste blog uit Centraal Amerika. Mijn tijd hier zit er bijna op. Maar ik zal jullie de belevenissen van de laatste weken niet onthouden. Volgens mij heb ik jullie de vorige keer achter gelaten in Caye Caulker, Belize. Na Belize ben ik de grens met Mexico over gegaan, het laatste land alweer! Ik begon in het zuiden, in een dorpje dat Laguna Bacalar heet, of: the lake of 7 colors. Dit gedeelte van Mexico staat bekend om zogenaamde cenotes. Dat woord ga je in dit reisverslag nog een paar keer tegen komen, dus lees dit maar even :)
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cenote
In het meer zijn verschillende Cenotes, daardoor zijn er verschillende dieptes, en dat veroorzaakt de verscheidenheid aan kleuren.

De volgende bestemming was Tulum. Daar heb ik de cenotes niet alleen bekeken, maar er ook in gedoken. Dat was wel een van de meest bijzondere duikervaringen. De eerste duik was in Cenote 'Angelita'. O.k. nog 1 linkje dan, omdat foto's meer zeggen dan 1.000 woorden :) http://sciencedummy.wordpress.com/2014/05/06/the-peculiar-underwater-river-mexicos-cenote-angelita/. Kort gezegd: in deze cenote bevindt zich een laag zout water een laag zoet water, dat wordt gescheiden door een de 'halocline'. Ik wist wat ik ongeveer zou aantreffen, maar toch was het eenmaal onder water erg onwerkelijk. Toen ik dacht dat we op de bodem waren maakt de divemaster het 'going down' gebaar. Ik dacht nog, huh hoe kan dat nou, we zijn toch al op de bodem, maar op dat moment verdween ze dus door de 'bodem' en dat was de halocline. Als je daar middenin zit zie je bijna niets, het is heel troebel en je proeft rotte eieren. Op een gegeven moment kom je er onderaan weer uit en dan ben je in het zoute water. Echt een super bijzondere ervaring! Na Angelite heb ik in nog 3 andere cenotes gedoken, waaronder the Pit en dos Ojos. Dos Ojos is een grotduik, super mooi met allemaal stalagmieten en stalactieten. Wel koud hoor daar, een 7 mm wetsuit was nauwelijks voldoende. Maar echt super gaaf, had ik echt niet willen missen.
Naast Cenotes heeft Tulum prcahtige stranden (waar ik dankbaar gebruik van gemaakt heb) en ruines. Mooi, maar vreselijk druk en toeristisch. En verder heb ik het in Tulum gewoon heel erg gezellig gehad. Fijn hostel met veel leuke mensen die ik later op verschillende plekken in Mexico overal weer tegen kwam.

Nu Tulum ben ik met een vriendinnetje dat ik uit Antigua kende naar Playa del Carmen gegaan. Aaaah, dat is echt 1 van de de vre-se-lijk-ste plekken waar ik ooit geweest ben. ZO toeristisch en druk. Vond het dus niet erg dat ik er na 1 nachtje weer weg was.

Op naar het vlakbij gelegen eiland Cozumel. De boot doet er maar een half uurtje over. Cozumel is ook toeristisch, maar niet zo erg als Playa del Carmen. Dat komt doordat de meeste toeristen Cozumel bezoeken als een dagtripje vanuit Playa, of vanaf een cruiseschip. De kustlijn van Cozumel wordt grotendeels bepaald door de aanblik van enorme cruiseschepen. Best een gaaf gezicht eigenlijk. Het fijne van Cozumel is dat je niet op de mainstrip met de MC Donalds en de Starbucks hoeft te blijven, maar dat het enkele straten verder al rustiger en minder toeristisch wordt. Ik zat in een super relaxed hostel met een tuin en hangmatten, ver weg van de mainstrip en we zaten daar met een super leuke groep mensen. We hebben een dagje een auto gehuurd en zijn met een picknickmand het eiland over gegaan. Onder het genot van een pina colada keken we naar de zonsondergang. Daarnaast kun je in Cozumel super goed duiken. Het rif is echt prachtig mooi. Hoogtepunt was een duik in 'Devils throat'. Een super steile gang die verticaal naar beneden gaat tot een diepte van 40 meter. Ik had geen idee waar ik heen ging, maar heb stug de (gelukkig gele) vinnen van degene voor me gevolgd -het was pikdonker namelijk- en na een vrije val van een meter of 15 kom je er aan de onderkant weer uit. Super gaaf! Als met al was Cozumel wel een van de hoogtepunten. En veel haaien gezien ook!

Na Cozumel was het tijd voor het volgende eiland, Isla Mujeres. Minder toeristisch en prachtige stranden. Hier kwam ik weer een hoop bekenden tegen dus het was weer erg gezellig. Nog 2 duiken gemaakt, want dit was de laatste bestemming waar gedoken kon worden. Op naar eiland nummer 3, Isla Holbox. Een oase van rust, wat een prachtig en relaxed eiland. Niet echt backpackerig, meer een beetje honeymoon achtig, maar heerlijk om een paar dagen helemaal niks te doen en een boek te lezen. Na 4 dagen hangmat-hangen was het wel weer genoeg geweest en nam ik de bus naar Valladolid, een stad in het binnenland. Dit is de uitvalsbasis voor het wereldberoemde Chichen Itza. Ik was door andere reizigers gewaardschuwd dat het heel erg toeristisch en Disneyland achtig was, dus heb even getwijfeld of ik zou gaan..... Maar als je er dan eenmaal zo dichtbij bent, dan ga je er natuurlijk heen was mijn conclusie. En daar heb ik geen spijt van. Om 7 uur zat ik in de bus met nog een paar andere meiden. We waren en voor 8 uur, nog voordat het open was. Dat betekende dat we het park het eerste uur slechts met een paar andere bezoekers hoefde te delen. Om 10:30 uur hadden we alles gezien, en dat was precies het moment dat de (letterlijk) busladingen toeristen en de verkopers arriveerden ('Amiga! want to buy something? one dollar, yes yes, come in my shop, I make good price for you!') -Aaaah!- dus dat bleek een perfect getimed tripje.

Na Valladolid door naar de stad Merida, alweer de een na laatste bestemming. Het was een beetje te druk naar mijn smaak, maar ik ben een dagje op een tripje geweest waarbij ik flamingo's heb gezien. Kijk, die stonden nog niet op het lijstje :)

En nu.... ben ik in Cancun. Dit is de laatste bestemming die ik aan zal doen. Ik ga hier nog een paar dagen van het strand genieten en dan vlieg ik naar huis. Raar om na bijna zes maanden weer naar huis te gaan, maar ik kijk er ook naar uit. Het was een prachtige reis. Ik heb veel gezien en veel fijne mensen ontmoet. Ik heb mijn dive master gehaald, Spaans geleerd en ontzettend veel lol gehad. En misschien ook wel een paar wilde haren kwijt geraakt ;) Ik ben blij dat ik gegaan ben. Maar.... het is mooi geweest. Ik ben er klaar voor om over een paar dagen weer naar huis te gaan.
Ontzettend bedankt allemaal voor de leuke reacties op mijn blogs. Ik hoop jullie allemaal snel te zien in het koude Nederland!

Alex

P.s: ik zal vast niet iedereen meteen kunnen spreken thuis, dus hierbij alvast antwoord op de meest gestelde vragen / een samenvatting van de afgelopen zes maanden:)

1. Hoe was je reis?
Top! Blij dat ik gegaan ben.

2. Waar ben je allemaal geweest?
Begonnen in Costa Rica, Spaans geleerd, daarna door naar Nicaragua. Begin augustus de grens over met Honduras en 2 maanden op Utila geweest om mijn divemaster te doen. Daarna drie weken met Merijn door Guatemala gereisd. Vervolgens nog drie weken in Guatemala gebleven om Spaans te leren. De laatse zes weken via Belize naar Mexico gereisd.

3. Wat is je favoriete plek?
Dat is lastig te zeggen na zoveel moois gezien te hebben, maar ik was erg positief verrast door Mexico. Ik was niet van plan hier naartoe te gaan, maar ben groot fan geworden van dit land, niet in de laatste plaats door de Cenotes.

4. Was het niet gevaarlijk?
Heb me nooit echt onveilig gevoeld. Common sense goes a long way. Niet laat over straat lopen in je eentje, geen waardevolle spullen meenemen, een moneybelt dragen als je onderweg bent en als je wel allen bent neem je een taxi. Mexico was veruit het veiligst overigens.

5. Wat is het mooiste dat je gezien hebt?
De schildpadden in Costa Rica, de whaleshark in Utila en duiken in de Cenotes in Mexico.

6. Wat ga je als eerste doen als je thuis bent?
Slapen en lekkere kaas eten.

7. Is alles goed gegaan?
Niet alles. Ben een keer vergeten door de bus, ben ziek geweest, heb voedselvergiftiging gehad en ben gebeten door bedbugs, maar I'm o.k. :)

8. Wat heb je het meest gemist?
M'n lover, m'n kleine neefje (hij groeit namelijk als een malle) en mijn familie en vrienden. Met name de vanzelfsprekendheid van oude vriendschappen. Als je reist ontmoet je veel nieuwe en leuke mensen, maar je moet steeds opnieuw beginnen.

9. Zin om weer te gaan werken?
Gek genoeg, best wel eigenlijk. Zie er zeker niet tegen op. 5 Januari begin ik weer. (En nee dat zeg ik heus niet alleen omdat er ook collega's zijn die deze blog lezen ;)

  • 22 December 2014 - 22:04

    Jolien:

    super leuk om te lezen wat voor moois en leuke dingen je allemaal gezien hebt. Geniet nog even van het mooie weer. En tot snel

  • 23 December 2014 - 07:07

    Anneke:

    Hee Ali,
    Wat een fijn verslag! Helaas de laatste, maar niet voor niks! Lekker naar huisje toe.
    Veel plezier nog even en tot snel (ga je natuurlijk meteen bellen of je langs wilt komen;-))
    XXX

  • 23 December 2014 - 09:43

    Hilda:

    Wat fijn dat je zo'n mooie tijd hebt gehad en dat je er nu weer klaar voor bent om naar huis te gaan! Geniet van het weerzien van je lover, familie en vrienden. X

  • 23 December 2014 - 12:39

    Ron :

    Heeeey Alex,

    Dit was een mooi slot akkoord op de reis en al je ervaringen.
    Doet dat je genoten heb en we zien erlkaar in het nieuwe jaar.
    X

  • 24 December 2014 - 11:29

    Hanneke Van Kleeff@yahoo.nl:

    Geweldig verslag in een keer bij gepraat. Zal blij zijn als je er weer bent hoor. Nog een paar mooie dagen en gelukkig kerstfeest xxx mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Alexandra

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1549
Totaal aantal bezoekers 26720

Voorgaande reizen:

08 November 2021 - 08 Maart 2022

Duiken op Bonaire

07 Maart 2020 - 27 Maart 2020

Maleisië!

02 Juli 2014 - 27 December 2014

Alex' big trip through Central America!

25 December 2012 - 15 Januari 2013

Zuid-Afrika

23 December 2011 - 15 Januari 2012

Nepal

25 December 2010 - 08 Januari 2011

Diving Jordan!

28 Augustus 2010 - 20 September 2010

Sri Lanka

10 Januari 2010 - 30 Januari 2010

Corn Islands

Landen bezocht: